Elena Caragiani-Stoenescu, prima femeie aviator din România

Există multe românce deschizătoare de drumuri, iar Elena Caragiani-Stoenescu este una dintre ele. A fost prima femeie pilot din ţara noastră, însă şi-a luat brevetul în Franţa, pentru că autorităţile române i-au refuzat cererea.

Elena Caragiani-Stoenescu a făcut carieră în aviaţie într-un moment în care acest domeniu era ocupat exclusiv de bărbaţi. Născută la Tecuci la 13 mai 1887, ca fiică a medicului Alexandru Caragiani şi a Zoniei Caragiani, ea a fost îndrumată spre o carieră academică.

În 1913, şi-a susţinut lucrarea de licenţă la Facultatea de Ştiinţe Juridice şi avea în faţă o carieră de avocat. Şi în acest domeniu a fost o deschizătoare de drumuri, fiind una dintre primele femei din ţara noastră licenţiată în ştiinţe juridice.

Pasiunea pentru zbor

Însă Elena Caragiani-Stoenescu avea să aleagă alt drum, cel al aviaţiei. A fost inspirată şi de cumnatul ei, Andrei Popovici, care obţinuse brevetul de aviator, fiind unul dintre primii aviatori din ţara noastră.

Primul zbor l-a efectuat în 1912 cu aviatorul Mircea Zorileanu, care s-a remarcat în acest domeniu în anii Primului Război Mondial.

Elena Caragiani-Stoenescu s-a înscris la Şcoala de pilotaj a „Ligii Naţionale Aeriene” din Băneasa condusă de George Bibescu. A fost prima femeie din ţara noastră care a făcut cursuri de pilotaj, într-o perioadă în care avioanele erau pilotate doar de bărbaţi.

După efectuarea cursurilor de zbor pe avioane speciale pentru antrenament, a trimis multe cereri ministerelor Învăţământului şi Apărării, pentru a obţine brevetul de pilot civil. A fost însă refuzată.

Şi-a obţinut brevetul în Franţa

Pentru că nu a putut obţine brevetul în România, a plecat în Franţa. S-a înscris la Şcoala Civilă de Aviaţie din Mourmelon le Grand, reluând lecţiile de zbor. Federaţia Aeronautică Internaţională i-a eliberat brevetul internaţional de pilot-aviator cu nr. 1591, în 1914. În acel an, în lume erau în jur de zece femei avioator, iar una dintre ele era Elena Caragiani.

Brevetul de pilot-aviator emis în 1914 pe numele Elena Caragiani-Stoinescu în Franţa.
Foto: Wikipedia

Întoarsă în ţară, s-a izbit de aceleaşi refuzuri, astfel că nu a putut lucra în domeniul aviaţiei. De aceea, a rămas în Franţa, unde s-a angajat la un cotidian francez. A fost primul corespondent de război care a făcut reportaje din avion. A apărut şi în publicaţiile americane, fiind lăudată pentru cutezanţa sa.

Elena Caragiani a revenit în ţară în 1916 şi a contribuit, prin numeroasele zboruri, la ajutarea şi salvarea militarilor români de pe front. Prin acţiunile sale, a contribuit la înfiinţarea aviaţiei sanitare din România. Totodată, a lucrat ca infiemieră la Crucea Roşie.

După război, s-a căsătorit cu avocatul Virgil Stoenescu şi a plecat la Paris, unde şi-a continuat activitatea jurnalistică şi şi-a urmat şi pasiunea pentru zbor. S-a stins din viaţă la 42 de ani, de tuberculoză, fiind înmormântată la Cimitirul Bellu.

Written By
More from Renate Daily

Sakura sau Festivalul Florilor de Cireș, tradiţie în Japonia

Sărbătoare închinată venirii primăverii, Festivalul Florilor de Cireș – Sakura – se...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *