Creat în jurul anului 1490, Omul Vitruvian nu este un simplu desen, ci reprezintă un studiu meticulos al proporțiilor corpului uman în cadrul formelor geometrice, o sinteză a expresiei artistice și a preciziei științifice care continuă să captiveze și să inspire.
Leonardo da Vinci – pe numele său complet Leonardo di ser Piero da Vinci -, a fost un geniu al Renaşterii, care a avut contribuţii însemnate atât în artă, cât şi în ştiinţă. A avut o curiozitate debordantă, iar în afara picturilor şi sculpturilor sale, a avut preocupări din domeniul tehnicii, al desenului şi al ştiinţei.
Desenat pe hârtie, cu cerneală, Omul Vitruvian redă un bărbat în două poziţii suprapuse, cu picioarele şi braţele depărtat, integrat într-un cerc şi un pătrat.
Etalonul omului perfect
Desenul emblematic al lui da Vinci, Omul Vitruvian reprezintă idealurile Renașterii și ale umanismului, mișcarea culturală în care arta, știința și filosofia erau una, iar omul se afla în centrul universului.
Desenul lui Leonardo se dorea a fi o reprezentare a proporțiilor perfecte ale unui corp uman ideal. Aceste proporții se bazează pe structuri matematice și simbolizează armonia universului.

Leonardo da Vinci a creat celebrul său desen inspirat de tratatul de arhitectură al lui Vitruvius, inginer și arhitect roman care a trăit în timpul împăratului Augustus. Potrivit lui Vitruvius, „Pentru ca o clădire să fie frumoasă, trebuie să aibă o simetrie perfectă și proporții precum cele găsite în natură”.
În afara desenului în sine, Omul Vitruvian conţine şi notiţe ale autorului. Acestea detaliază conceptele arhitecturii clasice ale lui Vitruvius, precum și observațiile lui Leonardo despre proporții și geometrie. Fascinat de proporțiile ideale ale corpului uman, el a aplicat conceptul raportului de aur în desenul său.
Primul paragraf din partea de sus vorbește despre Vitruviu: „Vitruviu, arhitect, are în lucrarea sa despre arhitectură măsurătorile omului din natură, distribuite în felul următor:
o palmă înseamnă patru degete
un picior înseamnă patru palme
un cubit înseamnă șase palme
patru cubituri înseamnă un om
un pas înseamnă patru cubituri
un om înseamnă 24 de palme
și aceste măsurători se regăsesc în clădirile sale”.
A fost un plagiat?
În 2012, istoricul italian de arhitectură Claudio Sgarbi a împărtășit descoperiri care, în opinia sa, indicau faptul că studiul lui Leonardo despre proporții a fost inițiat de unul similar realizat de prietenul și colegul său pasionat de Vitruvius, Giacomo Andrea de Ferrara, un arhitect al vremii.
Potrivit lui Sgarbi, desenul al fi creaţia lui Giacomo Andrea de Ferrara, arhitect renascentist expert în opera lui Vitruvius şi bun prieten al lui Leonardo. Primul care ar fi desenat celebra imagine ar fi fost, aşadar, Giacomo Andrea de Ferrara.
Totuşi, potrivit unui alt expert, este posibil ca ambii să fi realizat desenele împreună, fără ca unul să îl copieze pe celălalt.
@drenate. Foto: Wikipedia