Anghel Saligny, inginerul care a garantat cu propria viaţă rezistenţa podului de la Cernavodă

În anul 1895 a fost inaugurat podul de la Cernavodă, proiectat şi construit de Anghel Saligny, unul dintre cei mai pricepuţi ingineri pe care ţara noastră i-a avut. La acea vreme, era cel mai lung pod din Europa.

Anghel Saligny a fost fiul unui pedagog, Adolf Rudolf de Saligny, care a plecat din Franţa şi s-a stabilit în România la începutul anilor 1850. S-a născut pe 19 aprilie 1854 în comuna Şerbăneşti, judeţul Tecuci (în prezent, judeţul Galaţi). Şi-a început educaţia la Focşani, la pensionul de copii înfiinţat de tatăl său, iar liceul l-a urmat în Germania. A fost atras de astronomie, urmând cursurile Universităţii din Berlin. În perioada 1870 – 1874 a urmat studii inginereşti la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg, de lângă Berlin. O perioadă a lucrat ca inginer în Germania şi a primit o ofertă de a lucra ca profesor la Politehnica din Dresda, dar a refuzat-o. S-a reîntors în România: „Deşi familia mea s-a născut din apele Loirei şi pe urmă a pribegit prin lume, noi am fost întotdeauna loiali, aşa că dacă o ţară ne-a dat azil şi ne-a recunoscut drept fiii ei, noi nu o putem trăda”, a spus atunci Saligny.

În ţară, Saligny a lucrat ca inginer în administraţia de stat, apoi la serviciul de poduri şi şosele. În acea perioadă, a trasat aleile de pe şoseaua Kiseleff, după care a fost ataşat la serviciul control al liniei ferate Ploieşti -Predeal. A avut numeroase contribuţii în domeniu: liniile ferate Adjud – Târgul Ocna, primele poduri combinate (şosea – cale ferată), silozuri din beton armat la Brăila şi Galaţi. Se consideră că Saligny este primul care a folosit betonul armat în construcţia silozurilor.

Despre podul de la Cernavodă: „Ştiam că va ţine!”

Capodopera inginerească a lui Anghel Saligny este podul de pe Dunăre de la Cernavodă. Lucrarea a fost proiectată în 1888 şi construită între 1890 şi 1895, inaugurarea având loc pe 4 septembrie 1895. Rezistenţa podului a fost testată chiar în ziua inaugurării, cu un convoi de 15 locomotive care au avut viteza de 80 km/oră. Potrivit unei tradiţii medievale, constructorii care erau dispuşi să îşi rişte viaţa pentru creaţiile lor se aşezau sub acestea, pentru a fi siguri de trăinicia lor. La fel a procedat şi marele inginer Saligny, care ar fi exclamat atunci despre celebrul său pod: „Ştiam că va ţine!”

Podul de la Cernavodă, în ziua inaugurării. Foto: Wikipedia

La acea vreme, era considerat cel mai mare pod din Europa, având lungimea de 4.088 metri şi avea cinci deschideri. De asemenea, Anghel Saligny a adus inovaţii în construcţia de poduri. Inginerul a folosit un sistem nou de grinzi cu console pentru suprastructura podului şi a utilizat oţelul moale în locul fierului pudlat.

Lucrarea sa a fost lăudată în ţară şi în stăinătate, fiind apreciat ca unul dintre cele mai interesante poduri metalice cu deschidere mare. Podul, care a fost numit iniţial Carol I, a fost lăudat şi de Alexandru Vlahuţă în „România pitorească”: „Ne apropiem de Cernavodă. Înaintea noastră se-nalță, alb, strălucitor în bătaia lunei, podul Carol I. În liniștea nopții, sub cerul limpede și înstelat, frumusețea și măreția acestei puternice întrupări a geniului românesc ne dau impresia că suntem într-o lume de vrăji, în fața unuia din acele minunate poduri de argint de cari ne vorbeau poveștile-n copilărie. Picioarele de sprijin, zidite-n piatră, sunt așa de departe unele de altele ș-atât de înalte, încât toată uriașa împletitură de fier, pe care aleargă zguduitoarele trenuri, pare că plutește în aer, ușoară ca o dantelă”.

Podul de la Cernavodă era cel mai lung din Europa, în momentul în care a fost inaugurat. Foto: Wikipedia

În august 1899, Saligny a preluat Direcţiunea Serviciului Hidraulice, iar între 1899 şi 1909 a coordonat lucrările de amenajare ale portului Constanţa. Saligny a avut realizări şi în domeniul îmbunătăţirilor funciare. Şi-a adus contribuţia la modernizarea României, fiind foarte apreciat pentru eforturile sale.

Citeşte şi: Românca Elisa Leonida Zamfirescu, prima femeie inginer din lume

Anghel Saligny a murit pe 17 iunie 1925. Prin decret regal, au fost organizate funeralii naţionale. A fost înmormântat în cimitirul Sf. Vineri din Bucureşti. „Anghel Saligny a reprezentat unul din corifeii unei generaţii spornice, a mănunchiului de creatori căruia-i datorăm atâta din ce are şi din ce poate astăzi ţara”, a declarat despre Nicolae Iorga despre celebrul inginer.

Foto: muzeulvirtual.ro, Wikipedia

Written By
More from Renate Daily

Extraordinara inteligenţă a corbilor. Ce capacităţi remarcabile au

Despre corbi se poate spune că au „o minte sclipitoare”. Numeroase cercetări...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *