Astenie de toamnă? Iată cum o combaţi!

Oboseala generală, lipsa de concentrare, insomniile, iritabilitatea și slăbiciunea fizică sunt câteva dintre manifestările asteniei care poate să apară toamna.

Ca și în cazul asteniei de primăvară, cea de toamnă produce modificări mai ales în cazul persoanelor sensibile la modificările bruște de temperatură dintre zi și noapte și de lumină. Sunt, de asemenea, afectați, cei care au un stil de viață stresant, cu multe responsabilități, cu un program de lucru prelungit și care au o alimentație deficitară în fructe și legume. Simptomele cele mai clare ale asteniei de toamnă apar în luna octombrie, când diferențele de temperatură sunt evidente. Acum se „activează” și unele afecțiuni. Astfel, ulcerul duodenal, boală care evoluează ciclic, cu perioade de liniște și episoade de crize, este foarte posibil să dea bătăi de cap celor suferinzi. Și persoanele cu astm bronșic pot simți toamna accese de tuse și de sufocare, mai ales în zilele friguroase sau cețoase. De asemenea, polenul poate da de furcă persoanelor cu astm alergic, de aceea, persoanele cu această afecțiune trebuie să evite crizantemele și sursele de polen. Cardiacii și reumaticii pot fi, la rândul lor, afectați de venirea toamnei, din cauză că modificările de temperatură le pot exacerba unele simptome. Cei cu un sistem imunitar slăbit pot răci ușor toamna, de aceea se recomandă o cură de întărirea a imunității cu vitamina C și cu preparate naturale precum echinacea sau uleiul de cătină.

Meteosensibilitatea, fenomen frecvent

În cazul persoanele care petrec mult timp în spații închise, organismul își poate pierde mai ușor capacitatea de adaptare la schimbările de temperatură. Se estimează că meteosensibilitatea este de trei ori mai frecventă în cazul femeilor, cele mai expuse fiind persoanele care locuiesc în orașe. Meteosensibilitatea este favorizată de câmpurile electromagnetice care produc variații ale tensiunii arteriale, probleme circulatorii, epuizare fizică, tulburări de somn (insomnie), stări de depresie, dureri de oase și de cap. Persoanele care au anumite probleme de sănătate trebuie să și le trateze corespunzător, deoarece unele afecțiuni se pot accentua în momentul trecerii de la un anotimp la altul.

Medicii recomandă celor cu probleme de meteosensibilitate să petreacă tot mai mult timp afară; în acest fel, organismul se va acomoda treptat cu temperaturile mai scăzute. De asemenea, mișcarea este un aliat de nădejde în combaterea asteniei. Sunt de ajutor și curele balneare în stațiuni precum Sărata Monteoru, Călimănești, Băile Herculane, Pucioasa, Govora sau Amara.

Şi alimentația contează

Stările date de astenia de toamnă pot fi combătute printr-o alimentație corespunzătoare, din care să nu lipsească principalele grupe de alimente. Pentru micul dejun, cerealele integrale reprezintă o alegere foarte sănătoasă. Acestea conțin vitamine, minerale, fibre și carbohidrați, care oferă energia necesară organismului. Cerealele sunt sursă de vitamina B1, B2, B3, B5, B6, acid folic și vitamina C. Oboseala specifică asteniei de toamnă poate fi pusă pe seama carenței acestor vitamine, de aceea, ele nu trebuie să lipsească din meniul zilnic. În plus, complexul de vitamine B stimulează imunitatea și pregătește organismul pentru anotimpul rece, ferindu-l de răceală și de gripă. Cei care au o alimentație deficitară pot lua suplimente de vitamine, lăptișor de matcă și coenzima Q10. Dintre fructele recomandate în această perioadă nu trebuie să lipsească mărul, fruct bogat în provitamina A, vitaminele C, B1, B2, B6, precum și minerale (fier, cupru, zinc). Mărul nu ar trebui să lipsească din meniul zilnic al bolnavilor de reumatism, gută, gastrită, boli ale ficatului și al diabeticilor. Și prunele sunt o alegere potrivită în acest anotimp. Bogate în fibre și antioxidanți (substanțe care combat îmbătrânirea și boli precum cancerul), prunele sunt tonice pentru sistemul nervos și sunt indicate în special în caz de anemie, hipertensiune, dischinezie biliară și reumatism.

Remedii naturiste de ajutor

Alături de o alimentație bogată în vitamine și minerale, plantele sunt și ele de folos în tratarea asteniei de toamnă. Se poate lua pulbere de busuioc, patru lingurițe pe zi, timp de două săptămâni. Înainte de a se înghiți este de preferat să se țină sub limbă timp de 10 minute. Planta este tonic și energizant natural, înviorează organismul și reduce stresul. Împotriva stărilor de slăbiciune se poate lua tinctură de rozmarin, de trei ori pe zi, înainte de masă, precum și ceai de măghiran, care se prepară din trei lingurițe de plantă uscată la o cană cu apă clocotită.

foto: pixabay

Written By
More from Renate Daily

Iată care este culoarea anului 2022! Ce semnificaţii are

Pantone, cunoscuta companie care stabileşte standardele în materie de nuanţe, a anunţat...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *