Sunt viu colorate şi au ca particularitate prezenţa mai multor figurine în interior. Nu se poate să nu le ştii! Dar le cunoşti povestea şi simbolurile?
Matrioşka este, fără îndoială, mai mult decât o simplă păpuşă. Numele este derivat din Matriona, care era destul de răspândit în satele ruseşti la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX. Chipul păpuşii redă o tânără robustă, portret al femeilor ruse de la sate. Totuşi, în ciuda faptului că sunt asociate cu Rusia, păpuşile Matrioşka sunt, de fapt, inspirate de păpuşi asemănătoare din Japonia. În Japonia, era destul de răspândit în acele vremuri obiceiul creării de păpuşi cu diverse semnificaţii. La sfârşitul secolului al XIX-lea, în jurul anilor 1890, se pare că astfel de păpuşi japoneze au fost aduse în Siberia. Una dintre teorii ar fi că au ajuns pe teritoriul rus în cadrul unei expoziţii japoneze organizate în Rusia. Cu această ocazie, proprietarul unui magazin de jucării ar fi adaptat aceste păpuşi la cultura rusă. O altă ipoteză este cea potrivit căreia o astfel de păpuşă japoneză a fost adusă în Rusia de pictorul Serghei Maliutin, după una dintre călătoriile sale în această ţară. El ar fi avut ideea de a introduce acest model în artizanatul rus al epocii şi l-ar fi rugat pe un amic de-al său, Vassili Zvyozdochkin, să cioplească o astfel de păpuşă, urmând indicaţiile lui. Zvyozdochkin este considerat primul care a realizat o păpuşă Matrioşka, în 1890, pe care Maliutin o va picta ulterior. În primul model Matrioşka, figurina cea mare reprezintă o fată îmbrăcată cu un sarafan rusesc, pictată cu un cocoş în braţe, în vreme ce păpuşa cea mai mică este prezentată sub forma unui bebeluş.
Din punct de vedere tehnic, realizarea modelului Matrioşka este o adevărată provocare. Este nevoie de mare precizie în ceea ce priveşte mărimile: păpuşile din interior nu trebuie să fie nici prea mici, nici prea mari. Ruşii nu erau tocmai străini de această tehnică, mai ales că aveau deja obiceiul de a face ouă de Paşte de lemn, colorate în nuanţe vii şi goale înăutru, unde erau introduse ouă mai mici. Pentru realizarea păpuşilor, a fost ales lemnul moale, de tei sau mesteacăn. Nu există un număr fix de figurine care intră în compoziţia păpuşii: unele au doar trei, altele pot avea zece piese sau mai multe.
Primul centru de fabricare a păpuşilor a fost Serghiev Posad, un oraş aflat în apropiere de Moscova, renumit pentru mănăstirile prezente aici. În Serghiev Posad a fost deschis şi Muzeul Matrioşka, unde a fost expus primul model, cel realizat la iniţiativa lui Maliutin. De asemenea, muzeul expune şi multe astfel de figurine datând din perioada de început. Un alt mare centru important de fabricare a Matriuşkăi a fost Semionov. În oraşul rus Tver au fost realizate, de asemenea, astfel de figurine, dar care redau personaje istorice sau inspirate de folclorul rus, fiind considerate jucării cu funcţie educativă. Cu fiecare deschidere a figurinei, copiii învăţau o altă poveste, o istorie.
Cele mai mari astfel de păpuşi au fost realizate de pictorul Boris Krasnov. Unele dintre acestea au înălţimea de 30 metri, fiind expuse în centrul comercial Afimoll din Moscova. Artistul le-a decorat în stilul picturilor tradiţionale ruse.
Simbol al feminităţii
Păpuşile Matrioşka sunt un simbol al feminităţii, al fertilităţii. Prima păpuşă este mama, următoarea este fiica sa şi tot aşa. De asemenea, păpuşa rusă a fost asociată şi cu ideile de bogăţie şi de viaţă eternă, cu prietenia şi cu dragostea. Ruşii au obiceiul să ţină în casă o astfel de păpuşă pentru a avea fericire şi bunăstare în familie.
Dacă, în general, păpuşile redau ţărăncuţele ruse, au apărut şi figurile care prezintă personalităţi precum Stalin, Lenin şi Putin. Păpuşa a fost ideologizată după ce bolşevicii au venit la putere, astfel că locul tinerelor este luat de muncitori sau de „duşmani” ai poporului. În anii 1930, statul a preluat producţia de astfel de păpuşi, apărând mai multe fabrici de profil.
În Rusia şi nu numai au fost organizate numeroase expoziţii în care este prezentată istoria acestei păpuşi pe care mulţi o aleg ca suvenir când ajung în fosta Uniune Sovietică. În 1900 au fost prezentate la Expoziţia Universală de la Paris, unde au avut un succes fulminant.
Specialiştii le dau un sfat celor care vor să cumpere o păpuşă Matrioşka: trebuie privită cu atenţie cea mai mică dintre figurine. În cazul în care aceasta este la fel de frumoasă ca şi cea mare înseamnă că artistul sau meşterul care a creat-o şi-a respectat munca.
Foto: Pixabay