Black Friday: cum a apărut fenomenul

Societatea de consum a luat o amploare inimaginabilă, iar ziua cunoscută ca Vinerea Neagră sau Black Friday parcă vine să certifice acest lucru. Această sărbătoarea cu origini americane a fost preluată de multe state, inclusiv România. Este ziua în care majoritatea firmelor fac reduceri substanţiale, fiind aşteptată de numeroşi cumpărători. Dar care sunt originile acestui eveniment?

În multe state din lume Vinerea Neagră este sinonimă cu febra cumpărăturilor. În SUA, imediat după Ziua Recunoştinţei, era marcată neoficial începerea sezonului de pregătiri pentru Crăciun. Acest lucru se întâmpla încă din secolul al XIX-lea. Preşedintele Lincoln este cel care a stabilit ca Ziua Recunoştinţei să fie sărbătorită în ultima joi din luna noiembrie. Pentru americani, acest eveniment are legătură şi cu o criză care a avut loc în 1869. Atunci, doi economişti speculanţi, Jay Gould şi James Fisk, au profitat de piaţa aurului de la New York Gold Exchange. Cei doi au încercat să împiedice vânzările de aur ale Guvernului. În vara anului 1869, cei doi au cumpărat cantităţi impresionante de aur. Acest lucru a dus la creşterea preţurilor şi la prăbuşirea stocurilor. Pe 24 septembrie în acel an, aurul atinsese preţuri foarte mari. Totuşi, după ce Guvernul a introdus pe piaţă aur de patru milioane de dolari, preţul acestui metal preţios a scăzut simţitor. Atunci s-au folosit termenii vinerea neagră.

În 1905, magazinul Eaton din Canada a început pregătirile de Ziua Recunoştinţei printr-o paradă în timpul căreia Moş Crăciun era plimbat într-un trenuleţ prin centrul oraşului Toronto. În 1924, parada Eaton a inspirat un alt magazin de marcă din SUA, Macy’s, să lanseze, la rândul ei, o paradă dedicată Zilei Recunoştinţei pe străzile oraşului New York. Parada era şi un prilej de creşere a vânzărilor, astfel că a devenit o înţelegere tacită ca după eveniment să aibă loc reducerile cu această ocazie.

Adevărata origine a numelui Vinerea Neagră este oarecum controversată. Astfel, potrivit unor variante, poliţiştii din Philadelphia ar fi folosit aceşti termeni pentru a face referire la traficul infernal întâlnit pe străzile oraşului, când oamenii care aveau liber de Ziua Recunoştinţei mergeau la cumpărături. Speculând acest moment, comercianţii au oferit reduceri simţitoare la mărfurile pe care le aveau în stoc. La această aglomeraţie a contribuit şi un eveniment sportiv, un derby între echipa armatei şi cea a marinei.

O altă ipoteză a originii numelui are legătură cu cerneala pe care o foloseau contabilii americani pentru a nota pierderile şi câştigurile. Astfel, cu roşu erau notate pierderile, iar cu negru profiturile. Şi cum, reducerile implicau şi vânzări mari, deci profituri, însemnările erau cu negru.

În SUA, mai este cunoscută şi ca Cyber Monday (Lunea cibernetică), prima zi de luni după Black Friday, ziua destinată reducerilor în magazinele online. În 2015, vânzările online din SUA cu ocazia Cyber Monday au fost de 2,98 miliarde de dolari. 

Evenimentul Vinerea Neagră a fost preluat şi de numeroase alte state. La fel ca şi în SUA, în celelalte ţări în care a fost implementat, evenimentul este sinonim cu perioada reducerilor masive. În România, conceptul a fost introdus în 2011. În ţara noastră, mulţi dintre consumatori aleg să cumpere online, pentru a evita aglomeraţia din magazine. În topul preferinţelor cumpărătorilor se află electronicele.

Bine de ştiut

  • Opusul Vinerii Negre este Ziua fără Cumpărături (Buy Nothing Day). Evenimentul este un protest contra consumerismului, care a luat amploare în ultimele decenii. Cu această ocazie, consumatorii sunt sfătuiţi să nu cumpere nimic şi să organizeze acţiuni inedite de protest: distrugerea cardurilor vechi de credit şi plimbări în şir indian prin magazine, cu cărucioarele goale. De obicei, Ziua fără Cumpărături este marcată după Vinerea Neagră.
  • Începând din 2006, numărul cumpărătorilor de Vinerea Neagră a crescut cu 61%?
  • Partea mai puţin plăcută a Vinerii Negre sunt accidentele care au loc cu această ocazie produse în principal de tensiuni şi busculade. Milioane de oameni iau cu asalt magazinele în căutare de chilipiruri. Departamentul de electronice din magazinul Walmart din SUA este unul dintre cele mai periculoase locuri în care cineva ar vrea să fie de Vinerea Neagră.

Foto: pixabay

Written By
More from Renate Daily

Hope, diamantul blestemat. Ce ghinioane a adus

Marilyn Monroe spunea despre diamante că sunt „cele mai bune prietene ale...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *