Cum să-ţi găseşti echilibrul într-o lume plină de haos şi incertitudini

Toţi avem perioade de îngrijorări din motive personale sau profesionale. Nu poţi schimba realitatea, dar poţi modifica modul în care te raportezi la ea. Iar o modalitate prin care poţi obţine acest lucru este să meditezi.

Tehnică spirituală originară din Asia, meditaţia a câştigat din ce în ce mai mult teren şi în lumea occidentală. Dincolo de dimensiunea religioasă a acestei practici, meditaţia are numeroase beneficii şi asupra sănătăţii, în general, aducând alinare sau prevenind numeroase boli sau tulburări.

A medita este, în acelaşi timp, o artă de a trăi şi o stare de spirit. Tehnică practicabilă oricând şi de către oricine, meditaţia este o călătorie către sine, o introspecţie, o eliberare de gândurile negative. 

Meditaţia, componentă a religiilor estice, face referire la diverse practici mentale care au ca scop relaxarea şi crearea unei stări menite să promoveze răbdarea, iubirea, compasiunea şi generozitatea. Având o vechime de mii de ani, meditaţia era, iniţial, practicată pentru înţelegerea forţelor sacre, fiind prezentă în religii precum budismul, hinduismul, jainismul, taoismul. Practica vizează obţinerea păcii interioare, relaxarea, modificarea stării de conştiinţă.

Cercetările efectuate în ultimii 40 de ani au arătat că meditaţia aduce beneficii evidente pentru starea fizică şi psihică. Independent de contextul cultural sau religios, meditaţia poate fi practicată pentru numeroasele beneficii pe care le aduce pe plan fizic şi psihic.

Există mai multe forme de meditaţie, toate având ca punct comun antrenarea spiritului. Potrivit numeroaselor şcoli de meditaţie, această practică se poate face în picioare, aşezat, în mers, cu ochii închişi sau deschişi, în linişte sau repetând un cuvânt, cu focalizare sau nu asupra unui obiect. Toate au ca punct comun obţinerea păcii interioarea. Pentru a ne menţine atenţia, este nevoie să ne concentrăm asupra unui sunet, obiect, imagine mentală sau asupra respiraţiei. Există mai multe tipuri de meditaţie, printre care se numără Vipassana, meditaţia transcedentală, Zen şi cea conştientă.

Te ajută să obţii liniştea sufletească

Meditaţia are numeroase beneficii şi din punct de vedere spiritual. Această tehnică ne ajută să descoperim sensul vieţii, să atingem pacea interioară, să avem o mai mare compasiune, echilibrând corpul cu mintea şi cu spiritul. Totodată, ne permite să ne acceptăm aşa cum suntem şi să accedem la un nivel superior al conştiinţei. Studiile au arătat că, la persoanele care practică zilnic meditaţia, se produc schimbări notabile la nivelul undelor specifice diverselor stări de conştiinţă.

Scade tensiunea arterială

Pe plan fizic, meditaţia (mai ales cea conştientă) ajută la destinderea musculaturii, la scăderea tensiunii arteriale, îmbunătăţeşte digestia, reduce simptomele sindromului premenstrual, îmbunătăţeşte imunitatea, ajută la cicatrizarea după o intervenţie chirurgicală şi aduce vigoare corpului. De asemenea, poate ajuta la scăderea colesterolului, a durerii de cap, creşte toleranţa la efort fizic, îmbunătăţeşte starea generală a celor cu astm bronşic, echilibrează sistemul endocrin şi asigură un somn de calitate. În cadrul studiilor, s-a observat că bolnavii de cancer care practică meditaţia conştientă îşi îmbunătăţesc starea fizică afectată de chinuitoarele tratamente de chimioterapie.

Creşte performanţele intelectuale

Într-o lume grăbită, cum este cea în care trăim, meditaţia este o binemeritată pauză, care ne permite să ne regăsim şi să ne echilibrăm din punct de vedere emoţional. Meditaţia susţine concentrarea, creşte performanţele intelectuale şi stima de sine, ajută la eliberarea serotoninei (hormonul stării de bine), reduce fobiile şi temerile, promovează creativitatea, favorizează memorarea şi învăţarea, previne îmbătrânirea cerebrală, dezvoltă intuiţia, creşte productivitatea, îmbunătăţeşte relaţiile cu cei apropiaţi, ajută la combaterea stresului prin adoptarea unei atitudini potrivite, scade riscul de diagnosticare cu o boală psihică, reduce agresivitatea, diminuează dorinţa de consuma alcool sau medicamente precum somniferele, măreşte empatia, toleranţa şi dezvoltă maturitatea emoţională.

Potrivit unui studiu recent, o tehnică de meditaţie inspirată de principiile de bază din medicina tradiţională chineză ameliorează funcţionarea creierului. Este vorba despre tehnica numită gimnastica integrată a corpului şi a spiritului, care susţine conectivitatea cerebrală. Alte studii au arătat că meditaţia generează apariţia de celule noi în creier, contribuind la dezvoltarea materiei cenuşii.

Foto: pixabay

Written By
More from Renate Daily

Sophia Loren, de la copilăria marcată de sărăcie la celebritate

Adevărată comoară naţională a Italiei, Sophia Loren şi-a pus amprenta asupra cinematografiei....
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *